vrijdag 23 juli 2021
YVES DUTEIL:Dreyfus (1997) Mooi en gelijk goed voor je geschiedenis en Frans
woensdag 21 juli 2021
dinsdag 20 juli 2021
donderdag 15 juli 2021
Zware overstromingen Zuid-Limburg, 14/15 juli 2021
woensdag 14 juli 2021
Why is Belgium a country? - History of Belgium in 11 Minutes
donderdag 10 december 2020
Monty Pyton - ROMANES EUNT DOMUS - Romans go home!
woensdag 9 december 2020
Aube nouvelle - chant de l'Avent
1 - Aube nouvelle, dans notre nuit,
Pour sauver son peuple Dieu va venir.
Joie pour les pauvres, fête aujourd´hui !
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
2 - Bonne Nouvelle, cris et chansons,
Pour sauver son peuple, Dieu va venir.
Voix qui s´élève dans nos déserts.
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
3 - Terre nouvelle, monde nouveau,
Pour sauver son peuple, Dieu va venir.
Paix sur la terre, ciel parmi nous.
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
Pour sauver son peuple Dieu va venir.
Joie pour les pauvres, fête aujourd´hui !
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
2 - Bonne Nouvelle, cris et chansons,
Pour sauver son peuple, Dieu va venir.
Voix qui s´élève dans nos déserts.
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
3 - Terre nouvelle, monde nouveau,
Pour sauver son peuple, Dieu va venir.
Paix sur la terre, ciel parmi nous.
Il faut préparer la route au Seigneur.
Il faut préparer la route au Seigneur.
dinsdag 8 december 2020
Van het web geplukt - overzichtsartikel van de betekenis van Griekenland in de Oudheid
zie deze link
When we think about Ancient Greece, we most likely think of the Classical Age. Starting with the first Persian invasion and ending with the rise of Macedonia, this was the period in which Athens and Sparta vied for control of Greece. It was also a time of remarkable cultural and intellectual achievement.
The Classical Age saw the flourishing of the polis, or the city-state. At this time, the Hellenic world was largely separated by nascent city-states. These young city-states needed new institutions for governance, leading to the development of modern politics. Many of the city-states were democratic, but the old aristocracy was still influential.
Classical Greece was a turbulent time, beset by wars and the rise and fall of empires. It saw the defeat of the Persians and the rise of Athens, Sparta and Thebes. The rise of Macedon ended the era of the Greek city-state. What is most remarkable about the Classical Age was its cultural, artistic and intellectual achievements. Without this period, the modern world as we know it likely wouldn’t exist.
When we think about Ancient Greece, we most likely think of the Classical Age. Starting with the first Persian invasion and ending with the rise of Macedonia, this was the period in which Athens and Sparta vied for control of Greece. It was also a time of remarkable cultural and intellectual achievement.
The Classical Age saw the flourishing of the polis, or the city-state. At this time, the Hellenic world was largely separated by nascent city-states. These young city-states needed new institutions for governance, leading to the development of modern politics. Many of the city-states were democratic, but the old aristocracy was still influential.
Classical Greece was a turbulent time, beset by wars and the rise and fall of empires. It saw the defeat of the Persians and the rise of Athens, Sparta and Thebes. The rise of Macedon ended the era of the Greek city-state. What is most remarkable about the Classical Age was its cultural, artistic and intellectual achievements. Without this period, the modern world as we know it likely wouldn’t exist.
Verzoeknummer - vooral wie wel eens heeft nagedacht over de moedige en trouwe Catharina van Aragon met link naar haar verhaal
zie voor het verhaal deze link
J.S. Bach - Triosonate 5 - I. Allegro (BWV 529) Maarten Wilmink
maandag 7 december 2020
dinsdag 2 april 2019
Dankgebed van de H. Thomas van Aquino na het ontvangen van de H. Communie
Goede God,
Ik dank U, Heilige Heer, almachtige Vader, eeuwige God omdat Gij U hebt gewaardigd mij, zondaar en onwaardige dienaar te verzadigen met het kostbaar Lichaam en bloed van Uw zoon, onze Heer Jezus Christus.
Niet om enige verdienste van mij, maar enkel door de gunst van Uw ontferming. En ik bid U, dat deze heilige Communie mij niet een oorzaak worden van straf, maar een heilzame voorspraak tot kwijtschelding. Zij is mij een wapenrusting van geloof en een schild van goed wil. Zij neemt mijn ondeugden weg en roeit begeerten en wellust in mij uit. Zij vermeerdere in mij de liefde, het geduld en de ootmoed, gehoorzaamheid en alle deugden.
Ze is voor mij een krachtige verdediging tegen de hinderlagen van mijn zichtbare en onzichtbare vijanden. Ze brengt in mij alle beweging van het vlees en van de geest volkomen tot rust en hechte mij vast aan u, de ene en ware God.
Ze is ten slotte de gelukkige vervulling van mijn einddoel. En ik bid U, gewaardig U tot mij, zondaar, te geleiden tot dat onuitsprekelijke gastmaal waar U en Uw Zoon en de Heilige Geest, voor Uw Heiligen het ware licht bent, de volle verzadiging, de eeuwige vreugde, de opperste blijdschap en het volmaakte geluk.
Door dezelfde Christus onze Heer, die met U leeft en heerst in de eenheid met de Heilige Geest. Hier en nu en tot in eeuwigheid.
Amen.
Oratio Sancti Thomae Aquinatis Post Missam
GRATIAS tibi ago, Domine, sancte Pater, omnipotens aeterne Deus, qui me peccatorem, indignum famulum tuum, nullis meis meritis, sed sola dignatione misericordiae tuae satiare dignatus es pretioso Corpore et Sanguine Filii tui, Domini nostri Iesu Christi. Et precor, ut haec sancta communio non sit mihi reatus ad poenam, sed intercessio salutaris ad veniam. Sit mihi armatura fidei et scutum bonae voluntatis. Sit vitiorum meorum evacuatio, concupiscentiae et libidinis exterminatio, caritatis et patientiae, humilitatis et oboedientiae omniumque virtutum augmentatio: contra insidias inimicorum omnium, tam visibilium quam invisibilium firma defensio; motuum meorum, tam carnalium quam spiritualium, perfecta quietatio: in te uno ac vero Deo firma adhaesio; atque finis mei felix consummatio. Et precor te, ut ad illud ineffabile convivium me peccatorem perducere digneris, ubi tu, cum Filio tuo et Spiritu Sancto, Sanctis tuis es lux vera, satietas plena, gaudium sempiternum, iucunditas consummata et felicitas perfecta. Per eundem Christum Dominum nostrum. Amen.
Prayer of St. Thomas Aquinas After Mass
LORD, Father all-powerful, and ever-living God, I thank Thee, for even though I am a sinner, Thy unprofitable servant, not because of my worth, but in the kindness of Thy mercy, Thou hast fed me with the precious Body and Blood of Thy Son, our Lord Jesus Christ. I pray that this holy communion may not bring me condemnation and punishment but forgiveness and salvation. May it be a helmet of faith and a shield of good will. May it purify me from evil ways and put an end to my evil passions. May it bring me charity and patience, humility and obedience, and growth in power to do good. May it be my strong defense against all my enemies, visible and invisible, and the perfect calming of all my evil impulses, bodily and spiritual. May it unite me more closely to Thee, the one true God and lead me safely through death to everlasting happiness with Thee. And I pray that Thou willest lead me, a sinner to the banquet where Thou with Thy Son and Holy Spirit, art true and perfect light, total fulfillment, everlasting joy, gladness without end, and perfect happiness to Thy saints. Grant this through Christ our Lord. Amen.
maandag 1 april 2019
This House of Brede - een van mijn favoriete boeken "we are still very much in it and it is very much in us.”
“...and as she stood on the Ashford platform waiting for the small train to come in, she seemed already separated from the people around her. Tomorrow I shall not be among you anymore; not of you but mysteriously still with you, thought Philippa. As Lady Abbess of Brede had said, "People think we renounce the world. We don't. We renounce its ways but we are still very much in it and it is very much in us.”
― Rumer Godden, In This House of Brede
Abonneren op:
Posts (Atom)