maandag 10 augustus 2015

NLEnergie.nl wijzigt eenzijdig voorwaarden - Mogen klanten direct opzeggen? Is NLEnergie in moeilijkheden?

In media laat Nlenergie in de komkommertijd via @metrp een proefballonnetje op dat iedere klant in september dubbel moet betalen als straf voor de "professionele wanbetalers".

Op de eigen website nle.nl wordt hierover niets vermeld; daar worden alleen klanten gelokt.

Mogen afnemers op staande voet opzeggen wanneer NLEnergie eenzijdig de voorwaarden wijzigt? Bij zorgverzekeringen en telecom mag dat in ieder geval wel.

Bij debiteuren in problematische schuldsituatie wordt door een dergelijke actie broos evenwicht verstoord.

Heeft de Autoriteit Consument &  Markt ook nog een mening over deze streken waarbij de nutsleverancier in feite een kredietverzekering sluit bij de goede betalers? Is dit geen vervalsing van de concurrentieverhoudingen die om een ingreep vraagt.

In de tussentijd zou ik in ieder geval er niet over piekeren met een dergelijke partij zaken te doen. Is NLEnergie misschien zelf in betalingsproblemen en is de liquiditeitssprong nodig om de netbeheerders te betalen en de partijen bij wie energie wordt ingekocht. Als NLEnergie failliet gaat, lijkt mij de kans klein dat de vooruitbetaling wordt terugbetaald?