zondag 12 februari 2012

Wie zijn die mensen die "honderden miljoenen" per week extra op hun hypotheek aflossen?

"Huizenbezitters bereiden zich massaal voor op een beperking van de hypotheekrenteaftrek. De Rabobank krijgt de laatste maanden wekelijks honderden miljoenen euro’s aan extra aflossingen binnen. Dat zegt Bert Bruggink, financieel topman van de Rabobank, vandaag in NRC Handelsblad".

"Nederland is toe aan een beperking van de aftrek. Onze klanten denken daar al over na. De maatschappij is veel verder dan Den Haag denkt.”

Ik zou wel eens willen weten wat de karakteristieken zijn van deze groep met name het onderscheid naar natuurlijke personen en rechtspersonen. Kan het ook zijn dat bedrijven die op hun liggende gelden toch geen rente vergoed krijgen ervoor kiezen hypotheken af te lossen. Enig objectief extern wetenschappelijk onderzoek lijkt mij op zijn plaats.

Ik vraag mij af hoeveel  voorbeelden de lezers van dit weblog kennen van personen die vervroegd hun hypotheek aflossen.

Ik voorzie al weer de debatten in de Tweede Kamer op basis van onvoldoende gestructureerde informatie, zoals recent over het ontsparen waarbij met droge ogen het sparen van bedrijven werd meegeteld terwijl ambtenaren van EZ praktisch op hetzelfde moment publiceerden dat particuliere huishoudens al jaren lang ontsparen.

Uit de incassopraktijk klinkt echter: "Het spaarpotje van mensen met schulden is leeg".
En dan maar niet begrijpen waarom het vertrouwen van kiezers in de integriteit van de politiek afneemt. Je zou bijna zeggen ... "We are the 99 per cent".