zondag 15 januari 2012

Van de leestafel - "Het einde van de winkels?"

Prof. Cor Molenaar gaat na zijn "Het nieuwe winkelen", in op de ontwikkelingen op het gebied van de retail. Voor de nieuwe consument is internet heel belangrijk geworden als bron om zich te orienteren op de productkeuze  en de daaraan verbonden prijs. Hij heeft er geen zin in de stad in te gaan, met veel moeite te parkeren om vervolgens te moeten constateren dat het gewenste product niet op voorraad is. Laten bezorgen is goedkoper dan parkeren.

De moderne retailer overleeft door expertise op zijn vakgebied, klantbetrokkenheid ("gastheerschap') en slimme arrangementen met de producent waarbij consignatie een manier is om de investeringen dragelijk te houden. Voor de consument is "de funfactor" belangrijk. Hij moet aan het winkelen een positieve herinnering overhouden.

Al met al valt het voor de retailer in dit tijdgewricht en hoge vierkantemeterprijzen in de topcentra niet mee en dat zien we dan ook aan de vele lege plekken in de winkelstraten in sommige winkelstraten in Rotterdam. Niet zelden was dat de locatie van een winkelier die nu een debiteur in problemen is. Ook deze categorie neemt toe en vraagt om maatwerk.

Beschouwd naar de prijs/prestatieverhouding is het de vraag of U dit boek moet kopen. Gelukkig zijn er bibliotheken, voorzover die niet worden wegbezuinigd doorkortzichtige overheden.