maandag 14 maart 2011

Een nieuw woord is geboren: "incassostop"

Door het debat in de Tweede Kamer verleden week blijkt in het dagelijks spraakgebruik een nieuw woord voor moratorium zijn intrede te hebben gedaan: "incassostop". Ik las het voor het eerst op 9 maart jl. in de Telegraaf.

Onderzoek bij Google leverde 19.400 verwijzingen op; voorzover ik kon overzien is de reeks op 8 maart 2011 gaan lopen.

In de juridische wereld zie ik dit begrip nog niet onmiddellijk inburgeren gelet op de wetteksten en de daaraan verbonden definities. In het dagelijks spraakgebruik vind ik het een mooi woord dat zeker voor de justitiabelen ("de man/vrouw in de straat") eerder duidelijk zal zijn dan "moratorium" (dat voor de ouderen wellicht ook nog associaties kan oproepen met kernwapens).

Op dit weblog zal ik voorlopig toch maar doorgaan met "moratorium".